Monday, January 18, 2010

Dilemmas and decisions اتخاذ القرارات

طلب مني بعض المدراء في دولة قطر أن أقوم بمساعدتهم في إيجاد الحلول لبعض المشاكل والعوائق التربوية والتعليمية التي تواجههم في مجال العمل. تبين لي أن أفضل طريقة للوصول إلى هذه الحلول هي عن طريق اتباع نموذج فرووم لاتخاذ القرارات
قد يبدو هذا النموذج صعباً ولكن فور أن يبدأ الشخص باستخدام النموذج يصبح استخدامه سهلاً - انظر اسفل الصفحة
من خلال الإجابة على كل سؤال أو بند تتمكن من الانتقال إلى مرحلة إلى أخرى حتى تصل إلى النتيجة المناسبة في اتخاذ القرار
1.الجودة/ نوعية الحلول المراد إيجادها؟
2.المعلومات/ هل لدي معلومات كافية تمكنني من اتخاذ القرارات الصحيحة ؟ – درجة اطّلاع القائد وفهمه للمشكلة القائمة نظرياً وعملياً
3.حيثيات المشكلة/هل المشكلة محددة بشكل جيد وهل لديها حلول؟
4.القبول /هل تقبُّل القرار من أعضاء الفريق مهم وحاسم لضمان حسن التطبيق ؟
5.أولويات القبول /إذا كان من الضروري اتخاذ القرار بطريـقـة فـرديـة - بـنفـسـك- هل أنت متأكد من تقبل أعضاء الفريق له
6.مشاركة الأهداف/ هل يعمل أعضاء الفريق وفقاً للأهداف التي أسعى إلى تحقيقها
7.النزاع/ هل ستكون هناك خلافات بين أعضاء الفريق في عملية اتخاذ القرار


مفتاح الرسم البياني
1A الأسلوب الدكتاتوري/ الاستبدادي- تتخذ القرار بنفسك وحسب معلوماتك الخاصة
2A الأسلوب الدكتاتوري/ الاستبدادي- تتخذ القرار بنفسك بعد جمع المعلومات اللازمة من أعضاء الفريق. ولا تسمح لأعضاء الفريق بتحديد البدائل أو القرارات النهائية
1C الأسلوب الاستشاري: تقوم بشرح الموقف لأفراد المجموعة وإطلاعهم على حيثياته ولكن لا تطلب منهم أن يجتمعوا لاتخاذ القرار بل تصدر قرارك بنفسك
2C الأسلوب الاستشاري: تقوم بشرح الموقف وتتيح المجال للنقاش الجماعي وتجمع الأفكار والاقتراحات وتحدد بنفسك أيها أفضل ويعود القرار الأخير إليك
2G الأسلوب الجماعي : جميع أعضاء المجموعة يشاركون في اتخاذ القرار. يتمثل دورك في شرح الموقف وتتيح المجال لأعضاء المجموعة لتحديد البدائل والاتفاق على القرار. في هذه الحالة أنت الموجه والمرشد وتسعى إلى إتاحة الفرصة لأعضاء الفريق لإصدار القرار النهائي بشكل جماعي.
قم بتطبيق نموذج فرووم على الموقف التالي/
أنت مدير لمدرسة ( ورن بيردي كولج). مع قرب نهاية الفصل الدراسي الأول وجدت أن نظام المناوبة بحاجة إلى تعديل وأن الجدول المتبع غير فعال. ردود أفعال الموظفين تجاه الجدول القديم كانت متضاربة فبعضهم يقول أن جدول المناوبة يتعارض مع برنامج التربية البدنية الخاص بهم وآخرون يتعذر عليهم التواجد خلال المناوبة المبكرة بسبب التزامات عائلية. اثنان من الموظفين طرحوا نقطة أن مهمة المناوبة لا تعتبر ضمن متطلبات المهنة وأنت لا تريد أن يؤثر هذا الكلام على باقي الموظفين. هذا بالاضافة إلى التغييرات المتكررة التي تحصل على الجدول وعدم تذكر الشخص لجدول المناوبة الخاص به. لا توجد هناك سياسة معتمدة لنظام المناوبة ولكن وفقاً للإجراءات المتبعة قديماً فإنه يتم تعيين معلمان للمناوبة خلال فترة الفرصة ومعلمان إضافيين للمناوبة عند مدخل المدرسة خلال بدء الدوام المدرسي وانتهائه
هناك مصادر أخرى متوفرة على الإنترنت يمكن الاستعانة بها في اتخاذ القرار
http://www.decision-making-confidence.com/rational-decision-making-models.html
And now - in English:
Some of the Principals I work with in Qatar asked for some help with problem solving and finding some practical solutions for their educational conundrums. I immediately thought of Vroom's decision flow chart. At first glance it looks a tad complicated but if you work through a problem (which I'll add below) you'll see how easy the process is.

For each of the questions/criteria, your answer will take you through the decision tree to an appropriate outcome.

1 QUALITY (Is there a need to try to find the best solution when possible? i.e. this is a case where it would not be acceptable having lots of equal alternatives)
2. INFORMATION (Do I know enough to make a good decision?)
3. STRUCTURE (Is the problem clearly defined, organized and has recognized
solutions?)

4. ACCEPTANCE (Do the members of the team have to accept this decision for it to work?)
5. ACCEPTANCE PRIORITY (If I make this decision am I sure the team will accept it?)
6. GOAL SHARING (Are the team members aligned with the same goals that I am trying to achieve?)
7. CONFLICT (Is disagreement likely among team members in reaching a decision?)





What the codes mean:

(Al) Autocratic l - as the decision maker, I use the information available to make the decision myself.
(A2) Autocratic ll - I request information from members of the team. They may or may not know why I want such information. The team neither define the situation, alternatives or final choice.
(Cl) Consultative l - I explain the situation to the individual members of the team but they do not get together as a group. I make the final decision.
(C2) Consultative ll - There is group discussion where I explain the situation and gather ideas and suggestions. Again, I'm responsible for the final decision making.
(G2) Group ll - The group as a whole make the decision. I as the leader present the situation and the group defines alternatives and reaches a consensus decision. The leader acts more as a facilitator in this process and allows the group to agree on the final choice.

So here's a problem to work through to test out the Vroom method:

You are the Principal of Warren Purdy College. It is near the end of the first semester (term 1) and you are aware that the system of playground duty supervision is in need of review. The previous schedule does not appear to be working well. Staff reactions vary. Some staff grumble that the duty interferes with their sports' programs, others complain that family obligations make it difficult for them to do duty before school. One or two staff openly declare that duty should not be part of their professional responsibilities and you are concerned that many other teachers feel the same way. You are also concerned at the frequency with which staff find it necessary to ask a colleague to fill in for them and how many times staff forget to do their duty. The school duty policy is unwritten but traditionally a requirement has been that two teachers should be on duty during all school breaks and that two teachers should supervise the entrance and crossings for the half hour before and after school.


There is another on-line decision making tool that is interesting to use if you don't like the Vroom model - http://www.decision-making-confidence.com/rational-decision-making-models.html

No comments: